De eerste indrukken en belevenissen. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Froukje Reitsma - WaarBenJij.nu De eerste indrukken en belevenissen. - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Froukje Reitsma - WaarBenJij.nu

De eerste indrukken en belevenissen.

Door: Froukje Reitsma

Blijf op de hoogte en volg Froukje

26 November 2015 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molweni, of te wel hallo allemaal,

Wat vliegt de tijd voorbij! Ondertussen ben ik alweer 2,5 week in het mooie Zuid-Afrika. Ik heb al veel gezien en gedaan, maar ik zal natuurlijk even bij het begin beginnen.

De reis naar Port Elizabeth verliep goed, alles liep eigenlijk op schema. In Port Elizabeth kwam ik samen met Daphne en nog twee andere studenten aan. Hier werden we opgewacht door Henk, een leraar die al eerder vanuit Nederland was overgevlogen, MZ, ons aanspreekpunt hier op de campus en nog andere studenten die eerder waren geland. Nadat we onze koffers weer hadden zijn we met zijn allen vertrokken naar Port Alfred. Tijdens dit laatste stuk van de reis konden we van de mooie omgeving genieten. Het viel mij gelijk op dat de natuur erg groen was, dit had ik niet verwacht. Aangekomen op de campus werden we naar onze kamers gebracht en konden we even bij komen van de reis. We zijn als groep erg vriendelijk en open door de andere studenten ontvangen, hierdoor voelden we ons gelijk erg welkom.

De maandag daarop begon onze introductieweek. In deze week hebben we les gekregen in Xhosa, de geschiedenis van Zuid-Afrika, kregen we traditioneel Zuid-Afrikaans eten te proeven en zijn we door de townships gereden. Tijdens de tour door de townships zijn we bij de verschillende projecten langs gegaan waar wij stage konden lopen en bij vrijwilligersprojecten. De woensdags moesten wij een keuze maken waar wij stage wilden lopen, zodat we de vrijdags al een dag konden meedraaien. Ik had samen met nog twee andere studenten gekozen voor een daycare voor kinderen van 1 tot 5 jaar. Dit viel helaas erg tegen.. We werden door de kinderen als levend klimtoestel gebruikt en ze zochten op een erg negatieve manier om aandacht. Ook had de leidster een andere verwachting van ons dan waarvoor wij kwamen. We hebben dit project de maandag daarop nog een kans gegeven, alleen werd dit helaas niet beter. We hebben dit probleem besproken met Henk en MZ en we waren het er over eens dat we beter bij een ander project konden worden geplaatst. De volgende dag zijn we begonnen op een pre-school. Hier gaan de kinderen naartoe voordat ze naar de primairy school gaan, tot ongeveer 6 jaar. Dit project verloopt gelukkig beter.

Naast onze stage genieten we natuurlijk ook van het heerlijke weer hier en ondernemen we genoeg leuke dingen. De eerste week was er een feest dat de studenten van event management hadden georganiseerd voor hun eindproject, hier zijn we met alle 'new dutchies' naartoe geweest. Ook hebben er nog genoeg andere stapavonden plaatsgevonden, als je wil kan je namelijk elke avond hier wel naar de kroeg haha! Vorig weekend ben ik samen met Daphne, Evelien, Hilde en Trudie naar Addo's elephant park geweest. We hadden een auto gehuurd en zijn zelf door het park gereden opzoek naar de wilde dieren. Het was helaas niet erg heel mooi weer, maar dat mocht de pret niet bederven. We hebben een erg gezellige dag met elkaar gehad en hebben veel mooie dieren gezien. Dit weekend hebben we alweer een tripje op de planning en gaan we met bijna de hele groep te surfen in Jeffreys Bay.

Tussen de stage en alle andere leuke dingen door zijn we ook druk bezig met het plannen van het summercamp en ons eigen reis. We hebben namelijk vanaf 11 december 'zomervakantie'. Tijdens deze vakantie komt mijn lieve vriendinnetje Annette ook langs om ons te helpen met het summercamp en om samen met Daphne, Hilde en mij de Garden Route naar Kaapstad te volgen. Hier heb ik natuurlijk heeeeel veel zin in!!

Kortom ik heb het hier heel erg naar mijn zin en geniet van alle mooie momenten die ik mag beleven. Tot de volgende keer!




  • 26 November 2015 - 20:14

    Anke:

    leukleukleuk!!!


  • 26 November 2015 - 21:35

    Corina:

    Ohw de Garden Route naar Kaapstad is zo mooi!! En kaapstad is geweldig (vooral het stappen daar is aan te raden :D ), daar hebben wij toen ook onze zomervakantie doorgebracht. Geniet er lekker van... ik kijk al uit naar je volgende verhaal.

  • 27 November 2015 - 07:01

    Dutsy:

    Wij krye der ek al sin in Frouk! Dyn foto's hjir besjen op grutter formaat lukt net sa goed, mar dat kin him natuurlyk ek oan my lizze

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Froukje

Binnen mijn opleiding tot social worker heb ik de kans gekregen om 5 maanden in Zuid-Afrika stage te lopen. Deze stage zal plaats vinden in de townships van Port Alfred. Gedurende deze vijf maanden houd ik een blog bij om iedereen op de hoogte te houden van mijn belevenissen hier.

Actief sinds 15 Okt. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 2204

Voorgaande reizen:

07 November 2015 - 09 April 2016

Study abroad in South Africa

Landen bezocht: